“KPZetka” pre príjemcu dotácií

Získať dotáciu na výskum a vývoj, ako najlepšie pripraviť takýto projekt? Oplatí sa spolupráca s výskumnou organizáciou, aké sú jej výhody, existuje nejaká hrozba? Prehľadne v našom článku.

Monika Košická

21. 1. 2022

Vedeli ste, že s konceptom tzv. kapezetky prišiel ako prvý už v roku 1935 Jaroslav Foglar a ako prvý sa tejto myšlienky ujali českí skauti? Akokoľvek, od tej doby uplynulo už niekoľko desiatok rokov a dnes sa môžeme stretnúť s “KPZtkami” všetkých druhov (pre vojakov, trampov, ale aj napr. pre mamičky a nevesty), dodnes platí, že práve správny skaut presne vie, čo má správna krabička poslednej záchrany obsahovať, aby mu pomohla v nepredvídanej situácii.

 

Práve pre riešenie takýchto situácií je totiť KPZtka určená.

Možno sa pýtate ako to ale súvisí s grantami a ich príjemcami? V rámci našej služby grantového záchranára sa na nás bohužiaľ stále častejšie obracajú príjemcovia podpory s tým, že po nich v rôznych fázach ich projektu požaduje poskytovateľ podpory čiastočné alebo úplné vrátenie podpory, prípadne im chce podporu krátiť pred jej preplatením. A to už je podľa nášho názoru dostatočne nepríjemná situácia, čo myslíte?

Vo väčšine prípradov sme schopní takýmto klientom pomôcť s účinnou obranou, bohužiaľ sa však často stáva, že z rôznych dôvodov už všetky možnosti takejto obrany klient premeškal alebo neefektívne vyplytval. Preto sme sa pokúsili dať dohromady práve KPZetku pre príjemcov podpory, ktorá obsahuje tie najzákladnejšie odporúčania, ktorými by sa mal každý príjemca podpory v podobnej nepríjemnej situácii riadiť.

Vo väčšine prípradov sme schopní takýmto klientom pomôcť s účinnou obranou, bohužiaľ sa však často stáva, že z rôznych dôvodov už všetky možnosti takejto obrany klient premeškal alebo neefektívne vyplytval. Preto sme sa pokúsili dať dohromady práve KPZetku pre príjemcov podpory, ktorá obsahuje tie najzákladnejšie odporúčania, ktorými by sa mal každý príjemca podpory v podobnej nepríjemnej situácii riadiť.

1. RÝCHLOSŤ

2. VECNOSŤ

3. ÚPLNOSŤ

4. SLUŠNOSŤ

Rýchlosť

Všeobecne sa dá povedať, že v zásade nie je žiadne rozhodnutie poskytovateľa podpory, proti ktorému by neexistovala možnosť účinnej obrany. Je však zásadné takúto možnosť nepremeškať. Spravidla je totiž súčasťou takéhoto rozhodnutia poučenie príjemcu o možnosti podania odvolania proti rozhodnutiu, ktorého súčaťou je časové obmedzenie, dokedy tak môže príjemca urobiť. Takéto termíny sa pohybujú v rozsahu od 10 do 30 dní (15 dní), majú ale jedno spoločné. Akonáhle ich príjemca premešká a nevyužije svoje možnosti v stanoveném termíne, automaticky o ne prichádza.

Preto je veľmi dôležité stanovenú lehotu dobre strážiť a pokiaľ nie je v poučení lehota stanovená, určite sa o nej u poskytovateľa podpory informovať.

Vecnosť

Základom účinnej obrany sú pre Vás argumenty.

Často sa bohužiaľ stretávame s pocitom niektorých žiadateľov, že si na nich úradníci zasadli a podporu im chcú zobrať naschvál. Verte ale, že cieľom žiadneho poskytovateľa podpory nie je a nebude bezdôvodne Vám dotáciu brať, keď už Vám ju raz pridelili. I on totiž pracuje s kľúčovými cieľmi, ktoré musí z hľadiska poskytnutej podpory naplniť a každá úspešne nedočerpaná podpora mu ich naplnenie komplikuje.

Úradník preto k Vášmu projektu apriori nepristupuje s cieľom zobrať Vám podporu, zároveň má na rozdiel od Vás obmedzený prístup k informáciám, ktoré môže o Vašom projekte skúmať. Ak teda nájde vo Vašom projekte nezrovnalosti, bude hlavne na Vás, aby ste skutočnosti uviedli na pravú mieru a príslušným spôsobom ju aj doložili.

Úplnosť

Čokoľvek pre účinnú obranu k dispozícii máte, nebojte sa to použiť. Rozhodne sa nemusí vyplatiť nechávať si napr. niektoré argumenty ako tzv. záložný plán a pod. Pokiaľ existujú skutočnosti, ktoré môžu zásadným spôsobom ovplyvniť vnímanie vzniknutého problému vo Váš prospech, určite by ste mali v rámci svojej obrany predložiť a objasniť, ideálne čo najskôr a všetky naraz. Na neskoršie dopĺňanie by totiž nemusel byť braný ohľad.

Slušnosť

Ako sme už uviedli vyššie, nech už sa Vám celá situácia bude zdať akokoľvek nepríjemná, apriori Vám určite nikto nechce zámerne škodiť. Preto by ste v neposlednom rade mali myslieť tieť na skutočnosť, že aj úradník, poverený riešením Vašeho problému je len človek, ktorý sa snaží svoju prácu robiť dobre. Ak sa k nemu budete chovať slušne, ústretovo a bez prejavov zbytočnej zášte, určite sa Vám takéto jednanie pozitívne vráti aj z druhej strany.

Tak ako správny skaut bez svojej KPZetky neopustí svoje útočisko, určite sa i Vám ako príjemcovi podpory vyplatí mať našu pomyselnú KPZetku vždy pri ruky (konkrétne na pamäti). A pokiaľ by ste aj tak mali v prípade vzniknutého problému pocit, že Vám v tej Vašej krabičke niečo chýba, určite sa na nás neváhajte obrátiť, radi Vám nepríjemnú situáciu pomôžeme čo najlepšie vyriešiť.

Chcete byť aj naďalej v obraze? Sledujte nás.

Monika Košická

Veronika pro vás pravidelně připravuje newslettery s novinkami nejen ze světa dotací, ale také z oblasti daní, účetnictví, práva, pojištění nebo auditu. Píše a publikuje články a spravuje sociální sítě.

BEZRIZIKOVÁ SPOLUPRÁCA

Nestrácame váš čas a nesľubujeme nemožné. Úplná otvorenosť je kľúčovým pilierom našej spolupráce, preto poctivo analyzujeme aj šance každého projektu. Ak bude vaša žiadosť o podporu zamietnutá v dôsledku našich chýb, za naše služby nám nič nezaplatíte.

Související články

MÁM ZÁJEM O DOTACE

Vyplňte formulář a my se vám co nejdříve ozveme zpět. 

    *povinné pole




    Scroll to Top